09 Paź

Czym różni się ryż brązowy od białego?

Na pytanie "czym różni się ryż brązowy od białego" najczęściej słyszę odpowiedz "smakiem, kolorem, czasem gotowania ", no dobrze, to dlaczego ryż brązowy jest zdrowszy od białego, i tu najczęściej pada odpowiedź "bo ma mniej kalorii". Niestety jak się okazuje większość osób upatruje właściwości prozdrowotne w tego typu produktach jedynie w kaloryczności, co nie do końca jest prawdą, dlaczego?

Jakie są więc różnice między ryżem brązowym a białym:

• zacznijmy od metody produkcji. Ryż biały otrzymuje się w wyniku usunięcia części niejadalnych ziarna a następnie poddaje procesowi  polerowania, usuwa się wierzchnie warstwy, tak aby uzyskać jednolite białe ziarno. W przypadku ryżu brązowego usuwane są tylko niejadalne zewnętrzne części ziarna.

kaloryczność poszczególny odmian jest bardzo zbliżona, różnica między białym a brązowym ryżem w 100g produktu to zazwyczaj zaledwie 20kcal, więc jak się okazuje nie to decyduje o większych walorach zdrowotnych brązowego ryżu.

• oceńmy w takim razie zawartość poszczególnych składników odżywczych, porównując ryż brązowy i biały widzimy właśnie tutaj największe różnice, dwukrotnie więcej potasu i fosforu, trzykrotnie więcej wapnia, dziewięciokrotnie więcej magnezu, a to tylko kilka wymienionych składników którymi ryż brązowy wyprzedza zdecydowanie biały. Różnica ta powstaje w wyniku procesu polerowania, któremu poddaje się ryż biały, tym samy usuwa się najwartościowszą cześć ziarna.

• dodatkowo ryż brązowy ma prawie czterokrotnie więcejbłonnika pokarmowego, a co za tym idzie dużo niższy IG (indeks glikemiczny), czyli nie podnosi tak szybko cukru we krwi jak ryż biały (szczególnie rozgotowany). Warto też pamiętać że odpowiednia ilość błonnika może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego, wpływa na obniżenie cholesterolu czy poprawia perystaltykę jelit, a to tylko niektóre właściwości.

Dla wyjaśnienia musimy wspomnieć jeszcze temat kwasu fitynowego, bo pewnie znajdą się osoby które podważą wartość ryżu brązowego. Oczywiście jak w każdym pełnoziarnistym produkcie, także i w ryżu występuje kwas fitynowy, brązowy zawiera go wielokrotnie więcej niż biały.  Związek ten ma zdolność łączenia się z niektórymi skłądnikami mineralnymi tworząc nierozpuszczalne sole, co teoretycznie wpływa na wartość odżywczą diety.  Jednak połączenie z innymi produktami, a także odpowiednia obróbka kulinarna znacząco obniżają negatywne działanie tego związku. Jak zawsze do tego typu informacji należy podchodzić z dużym dystansem i rozwagą, a najlepiej skorzystać z pomocy specjalisty.

Podsumowując, ryż brązowy jest zdrowszy nie dlatego że ma mniej kalorii, tylko ze względu na dużą zawartość składników mineralnych i witamin, a także zdecydowanie większej ilości błonnika pokarmowego niż w ryżu białym. Spożywając produkty o mniejszym przetworzeniu zapewniamy sobie zdrowie, mimo tego że produkty te często posiadają związki antyodżywcze  to i tak dostarczymy więcej wartościowych składników niż z przetworzonych, uboższych ich odpowiedników. Dobrze zbilansowana dieta, urozmaicenie i umiar mogą zapewnić zdrowie na całe życie.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe